Umeå IK FF får nytt starkt utseende

Umeå IK FF har de senaste åren jobbat hårt och framgångsrikt inte bara på fotbollsplanen,
utan även med att bygga upp och stärka sin identitet och värdegrund. Nu blir det synligt i
klubbens nya visuella identitet.

Umeå IK bildades 1917, och 2011 blev Umeå IK FF en fristående förening med en egen
visuell identitet. Efter ett gediget arbete med klubbens värdegrund och identitet är det nu
dags att uppdatera den för att ge en ännu tydligare signal av vad Umeå IK FF står för. Den
klassiska logotypen finns förstås kvar men den grafiska profilen innehåller ett par nya
färger och ett helt nytt grafiskt element – U:et.

– U:et kan stå för så mycket positivt; Umeå, uppåt och Umeå IK till exempel. Det kan också
kopplas till framgång, inte minst då det går i linje med Elitettans och OBOS
Damallsvenskans nya logotyper som togs fram tidigare i år, förklarar Torbjörn Halvardsson,
ordförande i Umeå IK FF.

Kommunikationsbyrån Henson har tagit fram den nya formen.

– Vi fick i uppdrag av Umeå IK FF att titta på en modernare grafisk profil som skulle vara
attraktiv och passa bättre in i digitala kanaler. Vi har fokuserat mycket på klubbens
värdegrunds- och identitetsarbete, och även inspirerats av andra ligor och klubbar, säger
Åsa Hällgren, kreatör på Henson.

Det är en stark och positiv anda med mycket vilja som kommer till uttryck. Några av de ord
som beskriver de grundläggande värderingarna för dagens Umeå IK FF är professionellt,
ödmjukhet, jämställdhet, respekt, engagemang och, kanske viktigast av allt – tillsammans.

– Vårt värdegrundsarbete har fokuserat på vi-känsla, delaktighet och hur vi ska uppföra
oss mot varandra och andra. Vi i styrelsen är övertygade om att det är en förutsättning för
att lyckas sportsligt, och för att ha goda relationer inom klubben och med
samarbetspartners, säger Torbjörn Halvardsson.

Kontakt för mer information:
Torbjörn Halvardsson, styrelseordförande Umeå IK FF
070-341 05 95

%d bloggare gillar detta: