Om UIK 360

UIK.s DNA handlar om en stark vinnarkultur OCH en stark vilja att förändra sånt som inte funkar. UIK handlar om att vinna fotbollsmatcher men lika mycket om att ge tjejer samma möjligheter som pojkar. Detta är fortfarande inte en verklighet och därför fortsätter UIK
tillsammans med partners att jobba för att förflytta människor och förändra beteenden -mot ett hållbart samhälle.

Grundproblemet är att elitdamer i lagidrotter fortfarande är sin idrotts största sponsorer. De lägger ner all sin tid, får väldigt sparsam
ekonomisk ersättning och slutar ofta i förtid när bränslet är slut.

UIK 360° är en pusselbit för mer hållbara karriärer. Tillsammans med näringslivets resurser och stöd samt våra samarbetspartners inom skola och utbildning fyller vi den döda vinkel som finns mellan träningar, matcher, studier och deltidsarbete. I väntan på lika lön skapar vi tillsammans bättre förutsättningar för elitidrottande lagspelare att skapa karriärer och värden vid sidan av planen. Det långsiktiga målet är en jämställd idrott där tjejer värderas lika som sina manliga kollegor både ekonomiskt och socialt.

Vi skapar en helt ny plattform för, i första hand, våra elitidrottande fotbollstjejer, men bygger samtidigt en förstudie för ett nytt nationellt koncept. Målet är att skapa bättre förutsättningar för elitidrottande kvinnor – och starkare förebilder för barn och ungdomar – med visionen att bidra till hållbarhet och en förbättrad folkhälsa.

UIK 360° ska tillsammans med Umeå universitets och näringslivets resurser och kompetens fylla den döda vinkel som finns mellan träningar, matcher, studier och deltidsarbete. I väntan på lika lön måste vi tillsammans ge elitidrottande lagspelare bättre
förutsättningar att skapa karriärer och värden vid sidan av planen.

UIK 360° ger spelare och ledare förutsättningar och verktyg att hantera sitt livspussel över hela spektrat (träning, kost, inre ledarskap, kommunikation, retorik mm).

UIK 360° skapar värden på tre plan – åt båda håll

1 För elitidrottande tjejerna själva >> och för barn, ungdomar, breddföreningar mm och som förebilder, språkrör och inspiratörer

2 För partners/näringsliv >> utbytet av kunskap och vassare kommunikation ökar därmed värdet på båda sidor, både för föreningen och för partners. Tjejerna blir en kanal för budskap och värdegrund i en viktig dialog med målgrupperna.

3 Samhället >> genom olika nyttiga projekt ökar genomslag och konvertering ytterligare. UIK/föreningar kan göra ännu större nytta i sina
samhällsprojekt.

Umeå IK FF